Bra att veta

Att bo i bostadsrätt innebär
Läs på om vad det innebär att bo i bostadsrätt: Att-bo-i-bostadsrätt

Andrahandsuthyrning
En bostadsrättshavare får upplåta sin lägenhet i andra hand till annan för självständigt brukande endast om styrelsen ger sitt skriftliga samtycke. Bostadsrättshavare ska skriftligen ansöka till styrelsen om samtycke till upplåtelsen. 

I ansökan ska skälet till upplåtelsen anges, vilken tid den ska pågå samt till vem lägenheten ska upplåtas. Tillstånd ska lämnas om bostadsrättshavaren har beaktansvärda skäl för upplåtelsen och föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke. Styrelsens beslut kan överprövas av hyresnämnden. 

Länk till blankett: Ansökan andrahandsuthyrning

Avlopp Lukt
Eftersom fastigheten nu är 17 år gammal, har styrelsen fått allt fler frågor från medlemmar om avloppslukt som uppstår i badrum och kök. I de flesta fall beror detta på otäta golvbrunnar eller slitna gummipackningar i vattenlåset under handfatet.

När man rengör golvbrunnen och sätter tillbaka insatsen kan det vara svårt att få det helt tätt, eftersom gummiringen med tiden förlorar sin elasticitet och tätningsförmåga. För att åtgärda problemet kan du köpa en ny insats, exempelvis på Bauhaus, eller kontakta Nacka Drift för hjälp.
Observera att varje medlem själv ansvarar för eventuella kostnader kopplade till dessa åtgärder.

Balkong. Vindskydd av tyg insyns- och vindskydd av tyg som placeras på balkongräcket ska enligt stadsplanebestämmelserna vara olivgröna. Romabo har tyger från Sandatex, nummer 7 är olivgrön. Går att beställas hos Romabo tel: 08-6310707.

Brandskydd Vi rekommenderar att samtliga medlemmar har brandsläckare eller brandfilt i lägenheten. Dessutom är det viktigt att du regelbundet kontrollerar brandvarnaren i lägenheten. 

Energiklass B. Från och med  30 mars 2023 så har vår fastighet Energiklass B. För er som håller på och omförhandlar bolån så är det bra att informera banken om detta så att ni får ta del av ev grön bostadslånerabatt. OBS: vi har enbart Energiklass B och ingen annan certifiering (ej svanen, miljöbyggnad guld, silver).

Gasoltuber på balkong. Se MSBs hemsida här: https://www.msb.se/sv/rad-till-privatpersoner/gasol-hemma/forvara-gasol-hemma/

Barnvagns- och cykelförråd Till varje trappuppgång finns tillhörande förråd för cyklar och barnvagnar. Kontakta styrelsen om ni är osäkra på var just era förråd ligger eller om ni har önskan om en rundvandring i föreningens fastigheter. Notera att förvaring i trapphusen av barnvagnar mm inte är tillåtet av brand- och säkerhetsskäl. Vår husvärd gör regelbundet tillsyn i trapphallarna. 

Bostadsrättsförsäkring. Tänk på att ni behöver teckna bostadsrättstillägg till hemförsäkringen. 

Försäljning lägenhet
I januari månad året efter försäljningen, i tid innan deklaration, skickar vår ekonomiska förvaltare Fastum ut ”Kontrolluppgift om försäljning av bostadsrätt”, (SKV:s KU55). Kontrolluppgiften kommer redovisa det indirekta kapitaltillskottet under den tid du/ni varit medlemmar i föreningen.

Filter i elementen 
I de flesta lägenheter sitter det så kallade allergenfilter bakom några av elementen. Filtren renar inkommande luft från pollen och andra föroreningar. Föreningen delar ut filter vartannat år både för att få renare luft i lägenheten men också för att utomhusluften ska komma in i er lägenhet som på så sätt värms upp korrekt. Föreningen delar ut filter regelbundet. 

Fönsterbänkar
Vår fönsterbänk av kalksten heter Azul Valverde och är en standardprodukt. Namnet är nog deras produktnamn.

Kontakt: 08-732 8700, order@stenmagasinet.com
 
alternativt välj: Stenfirma Bror Törner, Telefon: 08-651 75 90, Mail: info@stenfirmatorner.se

Förvaltare 
Fastum är föreningens ekonomiska förvaltare. Härifrån kommer era avgiftsavier. Om ni har några frågor eller t.ex. vill betala via autogiro kontaktar ni dem direkt genom att skicka ett e-mail till kundsupport@fastum.se eller 90 220. Ni kan också välja att gå in på fastumdirekt.se och logga in med BankId, så syns alla dina avier, om du vill betala med autogiro mm.

Frågor som berör pantbrev hänvisas också direkt till: Fastum , A035, 190 91 Rosersberg 

Hemsidan 
Vår främsta informationskanal är vår hemsida hamnkranen.se. Här publiceras kontinuerligt aktuell information och nyheter. Här hittar ni även information om föreningens övernattningslägenhet och föreningslokal. Här kan ni också boka tvättstugan.

För att skapa ett konto tryck ”registrera” längst ner till höger på hemsidan och använd den kod som ni har fått från styrelsen. Vi behöver namn, adress och lägenhetsnummer. Ditt lägenhetsnummer står längst upp till höger på utsidan av din ytterdörr. Din mailadress knyts till ditt användarkonto och blir även den en informationskanal oss emellan. Tänk på att uppdatera kontot vid byte av mailadress. 

Husvärd 
Föreningen har en husvärd som bland annat ordnar rundvandring för nya medlemmar, Efter inflyttning blir ni kontaktad av denne. Husvärden ronderar regelbundet fastigheten och ser till gästlägenheten samt återvinningsrummet. Husvärden är också behjälplig med allmän information om boendet i föreningen.

Husvärdens mail är husvardhamnkranen@gmail.se 

Lägenhetsregister – utdrag
Detta dokument visar alla detaljer inkl pantsättning. Medlemmen loggar in via 90220.se. Sen väljer du längst upp till höger kundservice/utdrag ur lägenhetsregister. Fyller i uppgifterna och efter det så skickar Fastum direkt till medlemmen.

Mäklare Överlåtelser
Kontrakt skickas till Fastum från mäklaren. Mäklaren ska scanna in överlåtelsen och medlemskapet till maklarservice.fastum.se . Då kommer det in i det digitala systemet och flödet, när bekräftat från Fastum kommer det till Fastum Direkt+ ärenden. Där ska föreningen godkänna medlemskapet och även ta ut UC:n.

Namn på dörren/entrén
Vid ägarbyte till vår husvärd som ombesörjer namnbyte på porttavla, postfack och lägenhetsdörr. Anmälan sker enligt vad som framgår av köpeavtal. Kontakta föreningen på hamnkranen@gmail.com om ni har andra önskemål. Namnbytet sker normalt på tillträdesdagen.  

Kontakt med styrelsen
På hemsidan hamnkranen.se finns en kontaktflik som du kan använda när du vill kontakta styrelsen. Vi besvarar er fråga så fort som möjligt.

Nycklar
Vår låssmed är Automatic Alarm och om ni har frågor ang. nycklar kontakta vår husvärd via mailen: husvardhamnkranen@gmail.com. Nycklar betalas av medlemmen. 

För att underlätta hanteringen av beställningar ber vi er ha med följande obligatorisk information i mailet: 

Namn och telefonnummer/kontaktuppgifter till boende och personnummer 

Typ av nyckel, dörr, tvättstuga/källare 

 
Porttelefon/E-nyckel/brickor 
Vår nya leverantör Baxec kommer att hantera följande:Support frågor till Baxec servicecenterOm problem uppstår, tex att brickan inte fungerar eller funktionen i porttelefonen inte fungerar meddelar medlem detta till Baxec.Tfn Baxec 08-715 4505, helgfria dagar 08-17 samt fredag 08-15, Alt mail info@baxec.seOBS Meddela alltid Brf Hamnkranen, namn, adress och lägenhetsnummer Beställning av extra passerbrickor 

Medlem skriver till hamnkranen@gmail.com och bifogar screenshot som kvitto på att betalning av 500 kr till Swish nr 123 655 4786 är gjord. Föreningen meddelar Baxec som skickar till brickan/brickorna till medlemmen via post.

OBS Meddela alltid Brf Hamnkranen, namn, adress och lägenhetsnummer

Ändringsbeställning: Om du byter telefonnummer, namn så ska detta meddelas både till info@baxec.se och hamnkranen@gmail.com

OBS Meddela alltid Brf Hamnkranen, namn, adress och lägenhetsnummer

Beställning av porttelefon- och app funktionalitet 

Ny medlem får mail från styrelsen där vi bifogar blankett och instruktion. Ifylld blankett ska skickas till info@baxec.se och hamnkranen@gmail.com 

Beställning av porttelefon- och app funktionalitet till fler i hushållet

Medlem skriver till hamnkranen@gmail.com och begär blankett och instruktion. 

Ifylld blankett skickas sedan till info@baxec.se och hamnkranen@gmail.com

OBS Meddela alltid Brf Hamnkranen, namn, adress och lägenhetsnummer

Förändring garageplats. Om medlem erhåller garageplats kommer detta att meddelas av föreningen till Baxec. 

 
Sanering mot skadedjur
Försäkringsgivare är Nomor Försäkring AB som ersätter Anticimex. Skadeanmälan görs direkt till nomor.se.

Pantsättning
Om vi får brev med pantsättning om lägenhet ska detta skickas till Fastum, A035, 190 91 Rosersberg

Persienner
Persienner är ett bra skydd mot insyn och solvärme. Enligt stadsplanebestämmelserna ska persienner ha vit kulör. Föreningen har inget avtal med något speciellt företag men det finns många att välja på i närområdet. Svarta, blå eller mörka kulörer bör undvikas. Motivering är att det blir större temperaturskillnader mellan glasytans varma mittzon och de kallare kanterna

Portkod från gården
Vi har en kod från gården för de mindre barn som leker och inte har bricka fram till kl 18.00. Koden har meddelats i mail tidigare.

TV/Internet 
Tv/Internet – Föreningen har tecknat ett gemensamt avtal med Telenor. Detta innebär att en stor del redan ingår i er hyresavgift. Avtalet innehåller i korthet: Bredband 1000 mb/1000 mb. TV-paket Bas med grundutbudet, inklusive Telenor Stream, 1 st TV box eller mediahubb  per hushåll Vid överlåtelse ska utrustningen skickas tillbaka och ny utrustning ska beställas av den nyinflyttade. Beställningar/ felanmälan etc. sker direkt till Telenor på tel. 020-222222.

Avstängning av vattensystemet
Vid byte av köksblandare, dusch, tvättmaskin och liknande utrustning behöver vattnet stängas av. I lägenheten finns det avstängningsventiler i kök och badrum som medför att delar av vattensystemet kan stängas. Vid större ombyggnadsarbeten kan hela vattensystemet behöva stängas. Avstängningsventiler för varje lägenhet finns därför placerade i apparatskåp som finns på varje våningsplan. Förutom varm- och kallvattnet ska även varmvattencirkulationen, VVC stängas. Då detta kräver specialverktyg bör denna avstängning utföras av behörig hantverkare.

Värmen i huset – hur fungerar den?
Först och främst vill vi upplysa om att värmen ut till radiatorerna styrs av utetemperaturen och regleras automatiskt direkt i undercentralen. Värmen stängs alltså aldrig av under året om det blir kyligt utomhus.

Vår byggnad är välisolerad och därför behöver vattnet som går ut till radiatorerna inte vara supervarma för att uppnå den önskade temperaturen ca21 grander inomhus, mätt 1 meter in från ytterväggen och 1 meter upp från golvet.
 
Upplever du att du har mycket kallare än så är det viktigt att ni kontaktar vår husvärd som har mailadress: husvardhamnkranen@gmail.com och be om hjälp att mäta rumstemperaturen.

Årsmöte
Årsstämma hålls varje år, vanligtvis runt april/ maj. Kallelse får ni i er brevlåda samt på hemsidan och i hissbreven. Vi hoppas att ni kommer att trivas i vår förening! 

Text uppdaterad 2025-05-22