Att bo i bostadsrätt innebär
Läs på om vad det innebär att bo i bostadsrätt: Att-bo-i-bostadsrätt
Andrahandsuthyrning
En bostadsrättshavare får upplåta sin lägenhet i andra hand till annan för självständigt brukande endast om styrelsen ger sitt skriftliga samtycke. Bostadsrättshavare ska skriftligen ansöka till styrelsen om samtycke till upplåtelsen.
I ansökan ska skälet till upplåtelsen anges, vilken tid den ska pågå samt till vem lägenheten ska upplåtas. Tillstånd ska lämnas om bostadsrättshavaren har beaktansvärda skäl för upplåtelsen och föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke. Styrelsens beslut kan överprövas av hyresnämnden.
Länk till blankett: Ansökan andrahandsuthyrning
Balkong. Vindskydd av tyg insyns- och vindskydd av tyg som placeras på balkongräcket ska enligt stadsplanebestämmelserna vara olivgröna. Romambo har tyger från Sandatex, nummer 7 är olivgrön. Går att beställas hos Romambo tel: 08-6310707.
Brandskydd Vi rekommenderar att samtliga medlemmar har brandsläckare eller brandfilt i lägenheten. Dessutom är det viktigt att du regelbundet kontrollerar brandvarnaren i lägenheten.
Energiklass B. Från och med 30 mars 2023 så har vår fastighet Energiklass B. För er som håller på och omförhandlar bolån så är det bra att informera banken om detta så att ni får ta del av ev grön bostadslånerabatt. OBS: vi har enbart Energiklass B och ingen annan certifiering (ej svanen, miljöbyggnad guld, silver).
Gasoltuber på balkong. Se MSBs hemsida här: https://www.msb.se/sv/rad-till-privatpersoner/gasol-hemma/forvara-gasol-hemma/
Barnvagns- och cykelförråd Till varje trappuppgång finns tillhörande förråd för cyklar och barnvagnar. Kontakta styrelsen om ni är osäkra på var just era förråd ligger eller om ni har önskan om en rundvandring i föreningens fastigheter. Notera att förvaring i trapphusen av barnvagnar mm inte är tillåtet av brand- och säkerhetsskäl. Vår husvärd gör regelbundet tillsyn i trapphallarna.
Bostadsrättsförsäkring. Tänk på att ni behöver teckna bostadsrättstillägg till hemförsäkringen.
Försäljning lägenhet
Filter i elementen
I de flesta lägenheter sitter det så kallade allergenfilter bakom några av elementen. Filtren renar inkommande luft från pollen och andra föroreningar. Föreningen delar ut filter vartannat år både för att få renare luft i lägenheten men också för att utomhusluften ska komma in i er lägenhet som på så sätt värms upp korrekt. Föreningen delar ut filter regelbundet.
Fönsterbänkar
Förvaltare
Fastum är föreningens ekonomiska förvaltare. Härifrån kommer era avgiftsavier. Om ni har några frågor eller t.ex. vill betala via autogiro kontaktar ni dem direkt genom att skicka ett e-mail till kundsupport@fastum.se eller 90 220. Ni kan också välja att gå in på fastumdirekt.se och logga in med BankId, så syns alla dina avier, om du vill betala med autogiro mm.
Frågor som berör pantbrev hänvisas också direkt till: Fastum Box 904 75109 Uppsala
Hemsidan
Vår främsta informationskanal är vår hemsida hamnkranen.se. Här publiceras kontinuerligt aktuell information och nyheter. Här hittar ni även information om föreningens övernattningslägenhet och föreningslokal. Här kan ni också boka tvättstugan.
För att skapa ett konto tryck ”registrera” längst ner till höger på hemsidan och använd den kod som ni har fått från styrelsen. Vi behöver namn, adress och lägenhetsnummer. Ditt lägenhetsnummer står längst upp till höger på utsidan av din ytterdörr. Din mailadress knyts till ditt användarkonto och blir även den en informationskanal oss emellan. Tänk på att uppdatera kontot vid byte av mailadress.
Husvärd
Föreningen har en husvärd som bland annat ordnar rundvandring för nya medlemmar, Efter inflyttning blir ni kontaktad av denne. Husvärden ronderar regelbundet fastigheten och ser till gästlägenheten samt återvinningsrummet. Husvärden är också behjälplig med allmän information om boendet i föreningen.
Husvärdens mail är husvardhamnkranen@gmail.se
Lägenhetsregister – utdrag
Detta dokument visar alla detaljer inkl pantsättning. Medlemmen loggar in via 90220.se. Sen väljer du längst upp till höger kundservice/utdrag ur lägenhetsregister. Fyller i uppgifterna och efter det så skickar Fastum direkt till medlemmen.
Mäklare Överlåtelser
Kontrakt skickas till Fastum från mäklaren. Mäklaren ska scanna in överlåtelsen och medlemskapet till maklarservice.fastum.se . Då kommer det in i det digitala systemet och flödet, när bekräftat från Fastum kommer det till Fastum Direkt+ ärenden. Där ska föreningen godkänna medlemskapet och även ta ut UC:n.
Namn på dörren/entrén
Vid ägarbyte rapporterar föreningen till Driftia, föreningens fastighetsskötare, som ombesörjer namnbyte på porttavla, postfack och lägenhetsdörr. Anmälan sker enligt vad som framgår av köpeavtal. Kontakta föreningen på hamnkranen@gmail.com om ni har andra önskemål. Namnbytet sker normalt på tillträdesdagen. Vill ni beställa fler nycklar eller sätta upp ”Ja-tack till reklam”- skylt kontakta oss genom hemsidan där ni även hittar mer information.
Kontakt med styrelsen
På hemsidan hamnkranen.se finns en kontaktflik som du kan använda när du vill kontakta styrelsen. Vi besvarar er fråga så fort som möjligt.
Nycklar
Vår låssmed är Automatic Alarm och om ni har frågor ang. nycklar/nyckelbricka kontakta vår husvärd via mailen: husvardhamnkranen@gmail.com. För att underlätta hanteringen av beställningar ber vi er ha med följande obligatorisk information i mailet:
Namn och telefonnummer/kontaktuppgifter till boende
personnummer
Typ av nyckel, dörr, tvättstuga/källare, blir
Antal nycklar som önskar beställas
Eventuell övrig info
Snöservice
Från och med 1/11 2024 och till och med 31/3 2025 aktiveras HSB Stockholm Utemiljös SNÖSERVICE för helger under vinterhalvåret.
Telefon 010 – 442 16 20
Pantsättning
Detta dokument visar alla detaljer inkl pantsättning. Medlemmen loggar in via 90220.se. Sen väljer du längst upp till höger kundservice/utdrag ur lägenhetsregister. Fyller i uppgifterna och efter det så skickar Fastum direkt till medlemmen.
TV/Internet
Tv/Internet – Föreningen har tecknat ett gemensamt avtal med Telenor. Detta innebär att en stor del redan ingår i er hyresavgift. Avtalet innehåller i korthet: Bredband 1000 mb/1000 mb. TV-paket Bas med grundutbudet, inklusive Telenor Stream, 1 st TV box eller mediahubb per hushåll Vid överlåtelse ska utrustningen skickas tillbaka och ny utrustning ska beställas av den nyinflyttade. Beställningar/ felanmälan etc. sker direkt till Telenor på tel. 020-222222.
Avstängning av vattensystemet
Vid byte av köksblandare, dusch, tvättmaskin och liknande utrustning behöver vattnet stängas av. I lägenheten finns det avstängningsventiler i kök och badrum som medför att delar av vattensystemet kan stängas. Vid större ombyggnadsarbeten kan hela vattensystemet behöva stängas. Avstängningsventiler för varje lägenhet finns därför placerade i apparatskåp som finns på varje våningsplan. Förutom varm- och kallvattnet ska även varmvattencirkulationen, VVC stängas. Då detta kräver specialverktyg bör denna avstängning utföras av behörig hantverkare.
Värmen i huset – hur fungerar den?
Årsmöte
Årsstämma hålls varje år, vanligtvis runt april/ maj. Kallelse får ni i er brevlåda samt på hemsidan och i hissbreven. Vi hoppas att ni kommer att trivas i vår förening!
Text uppdaterad 2024-09-09