Information till nyinflyttade

Välkommen till oss!

I detta utskick vänder vi oss till dig som är nyinflyttad i föreningen. I början dyker det upp många frågor. Genom detta vill vi se till att ni får bästa möjliga start i vår förening och med ert nya boende.

Hemsidan

Vår främsta informationskanal är vår hemsida www.hamnkranen.se. Här publiceras kontinuerligt aktuell information och nyheter. Här hittar ni även information om föreningens övernattningslägenhet och föreningslokal. Här kan du också boka tvättstugan.

För att skapa ett konto trycker du ”registrera” längst ner till höger på hemsidan och använder den kod som du har fått från styrelsen. Vi behöver namn, adress och lägenhets nummer. Ditt lägenhetsnummer står längst upp till höger på utsidan av din ytterdörr. Din mailadress knyts till ditt användarkonto och blir även den en informationskanal oss emellan. Tänk på att uppdatera ditt konto om du byter mailadress.

Portkod/larmbricka

Alla entréer i föreningen är larmade. För att komma in i porten behöver ni kod eller larm- bricka. Om ni ännu inte erhållit portkoden, använd formuläret ”kontakta oss” på hemsidan eller titta på anslagstavlan som också finns på hemsidan. Koden byts normalt var sjätte månad. För att komma in nattetid (kl 00-06) behöver ni ha larmbricka. Observera att det finns en knapp vid sidan av entrédörren för portlåset när man ska gå ut.

När ni övertar lägenheten skall ni få lägenhetsnycklar samt nyckel till förråd och cykelrum. Ni övertar också de larmbrickor som tidigare ägare haft. För larmbrickorna kontaktas Automatic Alarm på info@automaticalarm.se eller 08-24 60 10 om det är problem så att ni får rätt access, t.ex. till garaget och diverse entréer.

Vid inflyttning rekommenderar vi att ni kontaktar Automatic Alarm för tidsbegränsad avstängning av larmfunktionen då porten tjuter när den hålls öppen längre än 30 sekunder Efter en viss tid larmas också väktare.

Rätt namn på dörren/ entrén

Vid ägarbyte rapporterar föreningen till Driftia, föreningens fastighetsskötare, som ombesörjer namnbyte på porttavla, postfack och lägenhetsdörr. Anmälan sker enligt vad som framgår av köpeavtal. Kontakta föreningen på ordfhamnkranen@gmail.com om ni har andra önskemål. Namnbytet sker normalt på tillträdesdagen.

Vill ni beställa fler nycklar eller sätta upp ”Ja-tack till reklam”-skylt kontakta oss genom hemsidan där ni även hittar mer information.

Sopsug och återvinning

Vi i föreningen vill hjälpa till att bygga en renare miljö och tänker på att återvinna. På föreningens innergårdar finns sopsugssystem för dina hushållssopor. Det är viktigt att rätt sopor hamnar i rätt behållare, därav låset på röret för matavfall. Detta kan ni öppna med er hushållsnyckel. Matavfall slängs i en papperspåse som hämtas ut gratis i GlashusEtt (Adress: Lugnets Allé 39) eller ICA Supermarket på Hammarby allé. Tänk på att inte pressa ner en påse som är för stor i något utav rören då detta kan orsaka stopp. Skulle det redan vara stopp i ett rör, ställ aldrig sopor bredvid då detta lockar till sig råttor, måsar mm. Ta istället med er soporna till något utav de andra sopnedkasten som finns i närheten. Vi är alla del av samma sopsugsanläggning.

Mellan Lumagatan 13 och 17 finns föreningens återvinningsrum. Där får inget lämnas som inte kan läggas i ett kärl som är avsett för just denna typ av förpackning. Läs noga på skyltarna ovanför kärlen. Exempel på det man inte kan lämna i återvinningsrummet är, möbler, metall, vagnar, färg och annat miljöfarligt avfall. Några gånger per beställs en container där grövre sopor kan slängas. Grovsopor lämnar ni själva vid övriga tidpunkter på närmaste sopstation.

Övernattningslägenhet och föreningslokal

Föreningen har tillgång till en övernattningslägenhet samt en föreningslokal för gäster till medlemmar. Lägenheten är en fräsch enrumslägenhet med fullt utrustat pentry och möjlighet till fyra sovplatser på Hammarby kaj 48.

Föreningslokalen med konferensbord med 12 sittplatser och en smart TV är belägen i markplanet Hammarby Kaj 50. Lokalen kan också användas som övernattningslägenhet med möjlighet till tre sovplatser.

I samband med bokning finns också möjlighet att hyra tillhörande p-plats i föreningens garage. Bokning sker på hemsidan.

Husvärd

Föreningen har en husvärd som bland annat ordnar rundvandring för nya medlemmar, Efter inflyttning blir ni kontaktad av denne. Husvärden ronderar regelbundet fastigheten och ser till gästlägenheten, föreningslokalen samt återvinningsrummet. Husvärden är också behjälplig med allmän information om boendet i föreningen. Husvärden nås på husvardhamnkranen@hamnkranen.se

Parkering

Föreningens parkeringsplatser kostar ca 1 500 kr per månad att hyra och tilldelas medlemmarna i turordning efter kölista. Kontakta Apcoa om ni är intresserade 08- 556 306 70.

Barnvagns- och cykelförråd

Till varje trappuppgång finns tillhörande förråd för cyklar och barnvagnar. Kontakta styrelsen om du är osäker på var just dina förråd ligger eller om ni har önskan om en rundvandring i föreningens fastigheter. Notera att förvaring i trapphusen av barnvagnar mm. inte är tillåtet av brand- och säkerhetsskäl. Vår husvärd gör regelbundet tillsyn i trapphallarna.

TV/Internet

  • Tv/Internet – Föreningen har tecknat ett gemensamt avtal med Telenor. Detta innebär att en stor del redan ingår i er hyresavgift. Avtalet innehåller i korthet:Bredband 100 mb/100mb. 2st TV-paket Mix 5 per hushåll (inklusive grundutbudet) 1st inspelningsbar HD-TV box samt 1 st HD-TV box per hushåll och möjlighet till bredbandstelefoni. Vid överlåtelse ska utrustningen skickas tillbaka och ny utrustning ska beställas av den nyinflyttade. Beställningar/felanmälan et. sker direkt till Telenor på 020-222222.

 Att tänka på

  • Fastum är vår ekonomiska förvaltare. Härifrån kommer era avgiftsavier. Om ni har några frågor eller t.ex. vill betala via autogiro kontaktar ni dem direkt genom att skicka ett e-mail till kundsupport@fastum.se eller 018- 56 32 40. Frågor som berör pantbrev hänvisas också direkt till Fastum Box 904, 751 09 Uppsala
  • Stora förändringar av lägenheten, t.ex. borttagande eller flytt av väggar, förändring av avlopp kräver styrelsens skriftliga tillstånd. Byter du köksfläkten är det viktigt att du säkerställer att den nya fungerar ihop med fastighetens ventilationsanläggning.
  • Om du funderar på att skaffa balkongskydd så finns information på hemsidan. Endast en viss grön färg är godkänd, Dickson Cypres 7100 (Finns bl a hos Romabo tfn 08-25 91 00). Markiser är inte tillåtet.
  • Glöm inte att teckna avtal om el!
  • Tänk på att du behöver teckna bostadsrättstillägg till din hemförsäkring.
  • Föreningen har ordningsregler som finns på hemsidan, både för själva föreningen men också för gården.
  • Filter i elementenI alla lägenheter sitter det så kallade allergenfilter bakom några av elementen. Filtren renar utomhusluften från pollen och andra föroreningar. Ni bör byta filter varje år, både för att få renare luft i lägenheten men också för att utomhusluften ska komma in i er lägenhet som på så sätt värms upp korrekt.

Årsmöte

Årsstämma hålls varje år, vanligtvis runt april/maj. Kallelse får ni i er brevlåda samt på hemsidan och i hissbreven. Vi hoppas att ni kommer att trivas i vår förening!

Styrelsen Brf Hamnkranen